среда, 31. децембар 2014.

Umetnost vs Kič

   Jasno je da među ljudima vlada neznanje i zbunjenost po pitanju orijentalnog (ili kako ga ovde zovu: trbušnog) plesa. O razlici između ta dva sam već govorila mnogo puta i neću da se ponavljam, ali moram reći da osnovna razlika jesu emocije, koje su glavna karakteristika orijentalnog plesa. Ono što uvek govorim, ono što uvek želim da predočim svima onima koji me pitaju šta je to orijentalni ples, jeste da je to UMETNOST! U umetnosti si ti slobodan, svoj, letiš, uživaš, postojiš!

   Zbog opšte zbunjenosti među ljudima, jer im je plasirano raznorazno njesra (da prostite), da ne bih pisala sopstvenu definiciju umetnosti, evo je ona sa Vikipedije, slobodne enciklopedije:

   Umetnost je ljudska delatnost ili proizvod ljudske delatnosti koja ima za cilj stimulisanje ljudskih čula kao ljudskog uma i duha. Prema tome, umetnost je aktivnost, objekat ili skup aktivnosti i objekata stvorenih sa namerom da prenesu emocije i/ili ideje. Osim ove definicije, ne postoji nijedna druga opšteprihvaćena definicija umetnosti, s obzirom da je definisanje granica umetnosti subjektivan akt, a potreba za umetnošću se obično naziva ljudskom kreativnošću.


   Dakle, da podvučemo neke reči: ljudski um, ljudski duh, emocije, ideje, kreativnost

   Naravno pre nego počnem moram da kažem, sve je to subjektivno, svako ima neko svoje viđenje nečega, nekome će se dopasti ovo, nekome ono, a ja sam ovde neko ko će da iznese sopstveno mišljenje svesna toga da će se nekome dopasti, a nekome i neće, što je i normalno. Postoji ona poznata rečenica: "Ukusi su različiti, o njima ne treba raspravljati." pa ćemo se nje i držati :) Svakako poštujem i mišljenje suprotno od mog.

   Elem :)  Ples... Način izražavanja. Način života. Ljubav. Strast. Postoje osobe koje su jednostavno rođene s tim, stvorene da žive na taj način, samo za to i uz to. Lično, čitavog života imam samo jednu jedinu želju, samo jedan san. Nisam imala problem sa tim da skačem sa jedne umetnosti na drugu, kod mene je jasno da je ples odabrao mene, a ne ja njega. Postoje osobe koje jednostavno lepršaju, ne znaju ko su i teško im je da se pronađu u nečemu, a željni su da se iskažu, da se istaknu, ne zadržavaju se dugo u nečemu... i to nije loša stvar, ne kažem... često smo zbunjeni, tražimo smernice ka samim sebi dok se ne pronađemo u nečemu. Postoje i one osobe koje su videle da je neko negde u nečemu uspeo pa ko vele sad će i oni malo pažnjice na sebe da privuku. U svakoj grani umetnosti postoje takvi, ne ograničavam se samo na ples. Para vrti gde burgija neće. Često se zbog novca guraju pogrešni, dok pravi ispaštaju. Mada, ja verujem u to da se upornost uvek isplati i da, dokle god je čovek čist, iskren i istrajan u tome što voli i što zapravo jeste, ima da uspe u ostvarenju svog sna, ima da zauzme svoje mesto koje mu pripada. Potrebno je mnogo vremena, ali cilj je zapravo i vredan tog teškog puta koji sam tabanaš. Ima tu i trnja i stakla i leda i pijavica i žara i bodeža i otrova... Sve se to preživi.

   Ono što me je navelo da pišem na ovu temu jeste prevelik procenat "plesnog kiča" koji je, na žalost, sve rasprostranjeniji. Da, "svaka roba ima svog kupca", pa tako svako ima svoju publiku, ali se dešava to da ako se samo tako gleda dobijemo upravo ovo - da se ljudi vode pogrešnim mišljenjem o ovom plesu koji je sam po sebi već škakljiv na ovim područjima, a kamo li kada im se dodatno plasira ono što ja zovem kičom. Upotrebljavam reč "kič" da ne bih psovala pa rekla "sranje"! Ne pišem ovo da bih ikoga prozvala, prosto govorim ono što mislim da ne treba da bude predstavnik umetnosni poput orijentalnog plesa. Kao glavni primer onoga što PO MENI nikako NIJE orijentalni ples, a gura se svuda iz nekog razloga, jeste jedna plesačica koja mi nikada nije "legla" za sve ove godine koliko pratim pa tako i treniram i izučavam ovaj ples. Slučaj broj 1. I tako mi upropastiš omiljenu pesmu, pritom obični ljudi pomisle da je ovo ples za razbacivanje "bataka", gde sevaju zadnjice, providni kostimi sa šlicevima "do grla" i budženje grudi  kojima se mlatara do besvesti. Nije poenta "prozivati" dotičnu damu, daleeeeeeko od toga, poenta je da su granice prekoračene, da je sve prevazišlo svaku meru, da seks prodaje sve! Ne postoji ni trunke mističnosti, elegancije, u krajnjem slučaju kulture u plesu nekolicine, a plasiranjem i guranjem plesačica poput ove dobijamo samo "razmnožavanje" istih! FUJ! Da, postoji ta Ruska scena koja je drugačija od klasične Egipatske, energija je potpuno drugačija i malko je "agresivnija", ali je to potpuno drugačije od OVOG što smo upravo videli. Nekome to više leži, nekome manje.  Postoje mnogi ruski plesači koji me ostavljaju bez daha jer umeju da iznesu pravu priču. Dešava se da ljudi pre gledaju ovo: Slučaj broj 2. pa se nešto oduševljavaju tom vulgarnošću i mlataranjem na sve strane, jer, jelte, golotinja i sve na izvol'te prolaze laganica! Umesto da gledaju npr nešto poputo ovog:Daria Mitskevich kada smo kod ruske škole, čisto da uporedimo. Vidimo šlic, vidimo tehniku, vidimo tu pomenutu agresivnost, ali vidimo i razliku koja je više nego očigledna! Ili ovde:Daria Mitskevich 2 gde pleše uz divnu ljubavnu pesmu, gde kostim ima dubok šlic, ali u svakom momentu vodi računa da ništa ne ispadne, ne forsira seksipil, ne forsira atribute, ne poziva na seks... Žena PLEŠE, prenosi emociju i ispoljava sebe kroz to. Naravno da ne očekujem da se ljudima koji se ne bave orijentalnim plesom dopadne izvedba poput ove: Daria Mitskevich 3 iz prostog razloga što se ne razumeju u stilove pa im ovo često bude dosadno jer vole brže ritmove, ali svakako kada pogledaju nikako ne mogu da kažu da je ružno i degutantno. Izdvojila sam kao primer samo jednu plesačicu od mnogih dobrih, a ima ih vala još:  Anna BorisovaMarta KorzunAida Bogomolova, itd.

   Pored te "ruske škole" navela bih egipatski primer. Nešto na šta ljudi "otkidaju" danas, po meni je dno dna. Slučaj broj 3. Toooo, grizi usnu, drmusaj grudima i glumi pornićarsko nevinašce!!! I onda završi na YouTube kanalu pod nazivom "Arabic Boobs TV"!!! Zapravo, ciljna grupa slučajeva poput navedene dve plesačice u stvari i jesu oni nezreli nikogovići koji će da balave na to što one rade, jer tu je dobra zarada, tu je lova. I onda se nađu one koje duboko u sebi imaju to što prati ovo što navedena dva slučaja rade, pa tako rade i one, pod pričom da je to njihov način izražavanja, da je to umetnost, sloboda govora. Dobro, možda ja nemam tu sposobnost da to razumem. Šta ću.

   Navela bih neke primerne plesače, pred kojima staje dah, koji iznose pravu priču orijentalnog plesa, koji, sigurna sam, mogu da razuvere sve, koji mogu da dokažu i pokažu šta je to UMETNOST ORIJENTALNOG PLESA!!!

Jamilah :) Nika Mlakar :) Kathreen Derouet :) Daila :) Leila :) i još mnoge druge, a kao poslednji primer od mnogih izdvajam Oriana & Oria :) gledaj i pokušaj da dišeš!!!

   Kao što se može primetiti, svaka od njih je posebna, drugačija, ali ono što ih čini jednakima jeste zapravo ljubav prema plesu, razumevanje emocije i iskazivanje iste kroz svojstven stil i energiju, bez trunke vulgarnosti, mlataranja i "sevanja" bilo kakvog atributa. 

   Poenta ovog plesa jeste upravo u tome, pokazati sebe, ali onaj unutrašnji deo koji nije vidljiv tek tako... Pokazati kako duša ume da leprša, kako oči plešu zajedno sa čitavim telom i kako energija pršti na sve strane mameći osmehe, a i po neku suzu sigurno :) Razlika između svakog plesača jeste upravo u njegovoj ličnosti i karakteru. Zato ćemo imati ove drndave koje sve što mogu da urade jeste da pokažu svoje telo pošto su unutra prazne, a ujedno željne pažnje, ali imamo i one lepršave, pre svega moralne osobe, koje umeju da kanališu svoju energiju na pravi način i iznesu svoje srce na dlan!!! 

   Ne znam da li se neko našao ovde uvređen ili nije, niti me se to tiče. Ja nisam neki pametnjaković, sveznajući... Ja sam neko ko ume dobro da posmatra i ko sme da kaže šta joj se dopada, a šta ne, i to sam upravo učinila. Ako je makar jedna osoba koja nema veze sa orijentalnim plesom ovo pročitala i pogledala priložene snimke (mada ne bi bilo loše da pogledaju i oni koji misle da su prvoklasni plesači koji ne trebaju ništa da uče jer su najbolji), ja sam onda uspela u nameri da uporedim dobro sa lošim, da uporedim umetnost sa kičom. 

   Podvukosmo neke reči na početku: um, duh, emocije, ideje, kreativnost. Nisu kod svakoga te "stvari" iste. Ne oseća svako određenu emociju na isti način, nema svako dobre ideje, nije svako kreativan, nije svačiji duh umetnički... ma koliko taj neko mislio da jeste. Ali lepota u svemu tome zapravo jeste to što možemo da uporedimo i kažemo da je nešto lepo, a da je nešto ružno. Nemam ništa protiv nečijeg načina izražavanja koji je drugačiji od mog, ali bih najiskrenije volela da se oblizivanja, dahtanja, trćenja, mlataranja atributima, nogatanja, golotinje i slično ostavi za spavaću sobu pa neka se tamo tako izražavaju do mile volje pošto toga u ovom plesu NEMA, a da se ostavi pravi prostor onima koji umeju da iznesu umetnost poput orijentalnog plesa na sceni pa da jednom za sva vremena svet nauči koliko ovaj ples zapravo vredi, koliko je lep i koliko znači jednoj ženskoj osobi u svakom mogućem smislu. Što se mene tiče, ja bih stavila pravilo da sve orijentalne plesačice moraju da plešu u zatvorenim galabijama pa da vidimo onda šta ko ima da nam pruži.


  Za kraj prilažem jednu sliku koja bi rekla sve što ja možda nisam :) I napomena: sve ono što je označeno plavom bojom su u stvari linkovi koji vode ka snimcima na YouTube!!! :)

  Do sledećeg kuckanja, puno pozdrava :) 

Nina :)


Нема коментара:

Постави коментар