уторак, 27. мај 2014.

Intervju za petplus.rs portal za mlade

   Kontaktirana sam od strane jednog portala gde su me zamolili za intervju o mom plesu. Pošto se zalažem za širenje informacija o našem plesu koji je opkoljen predrasudama, lažima, glupostima... naravno da pristah. Spojila sam informacije o plesu kao i neke moje rečenice koje sam već objavila u tekstovima da bih dobila jednu lepu celinu koja opisuje ovaj ples i evo kako to izgleda:

http://www.petplus.rs/intervju/orijentalni-ples-ples-svih-plesova/

   Uvek mi pričinjava preveliko zadovoljstvo da pričam o plesu ljudima koje to interesuje. Živim u takvoj sredini gde su ljudi skeptični i omalovažavaju ovaj ples. Nadam se da sam ovim tekstom uspela da predočim ljudima šta je zapravo orijentalni ples i šta sve nosi sa sobom. Ako sam uspela makar jednu osobu  koja je bila protiv ovog plesa da razuverim - ja sam onda uspela. Ako sam uspela da "ubedim" po neku ženu da se oproba u ovom plesu - ja sam onda uspela. Moja divna plesna koleginica Milica je lepo objasnila: "Sebi uskraćuju jedan potpuno novi svet (i to unutrašnji) čije dimenzije svakog dana otkrivaš... ipak, želja za tim treba da sazri, jednostavno neke žene nisu ni svesne da postoji takav način upoznavanja i izražavanja svoje ličnosti, emocija i tela i ostvarivanja jedinstva svega toga. a možda neke i nisu spremne za to. ipak, treba ih motivisati ovakvim divnim tekstovima!" :)

   Ovim putem želim još jednom da se zahvalim urednicima portala za malde http://www.petplus.rs/ i mojoj dragoj Aleksandri Jovišić što su se interesovali o mom plesu i meni i podelili to sa velikim brojem ljudi koji prati ovaj portal. Hvala vam najlepše i evo da odgovorim ovde da ću vam se uvek odazvati i naravno da ćemo još sarađivati.

Edit:

Pošto je link zastareo pa tako ne može da se otvori, prilažem tekst :)

Intervju sa Nikolinom Čelebić

Ovo je mlada devojka koja je završila fakultet, stekla zvanje diplomiranog menadžera, po završetku studija usmerila se na igru i posvetila se tome u potpunosti, tako da sad radi i usavršava se u plesu. Od malih nogu oseća neizmernu ljubav prema plesu, pa se tako u osnovnoj školi bavila latino i standard plesovima, a zatim ritmičkim plesom i koreodramom. Oprobala se i u modernim plesovima, ali je to bilo kratkog daha zbog obaveza oko školovanja, tačnije zbog relacije Nova Pazova – Beograd – Nova Pazova, zbog čega je i pauzirala treninge. To nije značilo da je od plesa odustala i slobodno vreme kod kuće je koristila za ples za svoju dušu.

- Da li zbog nemogućnosti pronalaženja posla u svojoj oblasti ili pak tokom studija ste se posvetili plesu?
Plesom se bavim od malena, a konkretno ovim sam počela da se bavim tokom studija. Posao u struci, iskreno, nisam ni tražila jer sam odlučila da se profesionalno bavim ovim plesom i pre diplomiranja.

- Kojom vrstom plesa se bavite?
Bavim se orijentalnim plesom.

-Šta možete da nam kažete o tom plesu?
O ovom plesu zaista ima mnogo toga da se kaže, a ja ću pokušati da izdvojim neke najosnovnije informacije, što ne znači da ću biti kratka. Orijentalni ples, na arapskom “Raqs sharqi” – ples istoka, ili kod nas poznat kao “trbušni ples” prestavlja srednjoistočne i bliskoistočne plesove, a postoje mnoga istraživanja koja dokazuju da je to prvi ples ikada ili kako ja to volim da kažem – ples svih plesova. Postojali su plesni rituali plodnosti posvećeni ženskim božanstvima gde je veličana sposobnost žene za stvaranjem novog života pa tako određeni pokreti “opisuju” ponašanje ženskog tela prilikom porođaja. Mnogi teoretičari se slažu sa tim da su romska plemena bila ta koja su iznela taj ples u javnost, pa su tako pri njihovim migracijama zabavljali ljude na ulicama i trgovima, a obzirom na to da su se mešali sa mnogo naroda ples je poprimao različite oblike čiji su izvori upravo narodni plesovi. Sam naziv “trbušni ples” ili engl “belly dance” je najverovatnije izveden iz francuske fraze “dance du ventre” što u prevodu znači “ples trbuha”, a dali su ga upravo ljudi iz publike jer u očima posmatrača je u glavnom trbuh u prvom planu, iako se, verovali ili ne, malo šta zapravo radi trbuhom. Klasičan orijentalni ples kojim se mi bavimo potiče iz Egipta. Ono što je bitno da se kaže jeste da to nije “puko mlaćenje zadnjicom radi zabavljanja mase” niti je “nastao u haremima gde su robinje plesale sultanima” kako često imamo priliku da čujemo. Pre svega, to je ples sa tradicijom, istorijom, to je umetnost koja još uvek nije naišla na potpuno razumevanje u našim krajevima zbog raznih predrasuda, u koje je umešana naša istorija, jelte. Sastoji se iz mnogo stilova (baladi, saidi, shaabi, eskandirani, khaleegy, nubijski, hagala, itd) i pored tehnike se bazira na emocijama. Kako imamo različite stilove tako imamo i različite emocije koje trebamo da iskažemo i iznesemo na scenu. Koriste se razni plesni rekviziti radi ukrašavanja same izvedbe, pa su tu velovi, štapovi, sveće, krila, cimbale, fan-veils, sablje, šamadan. Što se kostima tiče, ranije su orijentalne plesačice plesale u haljinama koje se zovu galabije i oko struka vezivale marame, ali uplitanjem Holivuda došli smo do današnjeg izgleda kostima koji se sastoji od gornjeg dela, pojasa koji se okači oko struka i dugačke suknje, a sve to ukrašeno šljokicama, perlicama, biserima, kristalima. Kostimi se svakako razlikuju od stila do stila, pa tako možemo videti plesačicu u galabiji dok pleše baladi ili saidi, svetlucavi kostim ukrašen perlama i kristalima dok pleše klasičan stil, u haljini do kolena sa karnerićima dok pleše aleksandrijski ples, itd.  Ovaj ples pomaže ženama da se osećaju udobnije u svojoj koži, slavi ženstvenost, uči da cenimo ono što jesmo. Egipćani su ga nazvali plesom plodnosti jer jača karlicu I mišiće potrebne pri porođaju. Tražeći po internet informacije o tome kako ples utiče na nas došla sam do sledećih saznanja: Muzika deluje antistresno pa se uklanja depresija. Sami pokreti pravilno pokreću leđa pa ravnaju kičmu, pozitivno deluju na donji deo leđa i bokove, pokreću cirkulaciju u celom telu pa tako pomažu radu probavnih organa što pomaže pri čišćenju organizma i mršavljenju. Ples se bazira na pokretima koji su prirodni za žensko telo tako da se težina pravilno raspoređuje i gradi telasnu ravnotežu. Pomaže pri jačanju koščane strukture i pridonosi prevenciji osteoporoze. Pomaže i u PMS-u, pomaže cirkulaciju u području abdomena. Osigurava dobru kardiovaskularnu vežbu, povećava snagu i gipkost tela. Fokusira se na mišiće torza, a jača i snagu nogu, ojačava ruke, ramena i gornji deo tela. Pokreće hormone sreće, probuđuje sva čula, razvija ženstvenost, osećaj za muziku, ritam i pokret. Razvija se vladanje sopstvenim telom. Kao što vidite jako je zdravo, lekari ga preporučuju i kao što rekoh, ovaj ples nije mlataranje grudima i zadnjicom već nešto mnogo uzvišenije, senzualnije i lepše. Ne  postoje telasne ni starosne granice, postoji samo pozitivna energija, druženje i ljubav prema plesu i životu uopšte. Mogla bih još da pričam o ovom mom plesu, naravno, ali mislim da smo dotakli suštinu i da je sada malo jasnije “šta je to”.

- Gde i kako ste naučili da plešete orijentalni ples?
Sa orijentalnim plesom sam se susrela  putem svima poznate serije ”O clone” i od tada datira moje interesovanje i želja za učenjem istog. Tada sam bila treća godina srednje škole.  Nisam znala da to postoji kod nas u Srbiji, a po saznanju sam nekoliko godina bezuspešno tražila školu u kojoj bih počela sa učenjem jer mi je trebala škola koja će mi biti blizu, dok nisam kontaktirana od strane instruktorke koja je tada osnivala svoju školu u Zemunu, što je meni odgovaralo zbog putovanja. Naša saradnja je počela 3. februara 2011. Posle godinu dana treniranja dobila sam ponudu od strane instruktorke da joj budem asistent i učim za instruktora. Tada se moje učenje podiže na viši nivo, jer su se želje instruktorke poistovetile sa mojim željama i tada počinjem sa radom sa drugim devojkama, pored rada na sebi. Bila sam asistent u dve grupe, a od oktobra 2012. krenula sam na plesne radionice koje se organizuju kod nas, a preko kojih se nadograđuje osnovno znanje i obrađuje određeni stil orijentalnog plesa. Tako sam do sada učila od nekoliko svetski poznatih plesača, a to su: Nika Mlakar (SLO), Aziza (USA), Aleksei Riaboshapka (UKR), Semsemah (FR), Leila (SRB), Daila (CZ), Jamilha (PL), Marta Korzun (UKR). Učestvovala sam na mnogim humanitarnim dešavanjima i koncertima u sklopu orijentalnog plesa. U junu 2013. završavam saradnju sa matičnom školom. Nastavila sam rad na sebi kao plesač kroz saradnju sa moje dve plesne koleginice i moja dva prijatelja, Aleksandrom Kondić iz Beograda  i Jelenom Popov iz Novog Sada, pored radionica koje ne želim da propuštam pa idem koliko mi finansije to dozvole jer ovo nije ni malo jeftina zanimacija. Ono što ljudi ne znaju jeste da se mi odričemo mnogo toga zarad naše ljubavi prema ovom plesu i napretka. Želja mi  je da učim od još mnogo plesača i svoj nivo iskustva i znanja podignem na visok nivo, da bi pored nekoliko naših plesačica poznatih u Evropi i svetu mogla i ja da prestavljam našu zemlju. Želim da se, pored klasičnog stila, bavi i mnogim folklornim stilovima koje orijentalni ples pruža. Nijedan ples nikada nećete naučiti za određeni vremenski period, pogotovo ne ovaj moj koji se konstantno razvija pa tako nikada ne mogu da kažem da sam ga naučila već da sam večiti učenik i naglasila bih da nije sramota nešto ne znati. Ne može se sve odmah i sad, za sve je potrebno mnogo vremena, volje, želje, truda, rada, odricanja i zalaganja.

- Da li ste otvorili školu trbušnog (orijentalnog) plesa ili radite na tome?
Svoju školu orijentalnog plesa sam otvorila 1.oktobra 2013. pod nazivom “Malika”, što u prevodu sa arapskog znači “kraljica” jer smatram da svaka dama treba da se oseća kao kraljica, a orijentalni ples nam to i pruža. Od oktobra radim na tome da ljudi iz ovog okruženja čuju i vide nešto novo. Ni malo nije lako obzirom na to da su ljudi poprilično skeptični i neupućeni, ali polako, verujem u sebe i verujem da će se ovaj ples razviti i biti prihvaćen onako kako to zaslužuje jer postoji dosta mojih plesnih kolega koji su kvalitetni i umeju da rade svoj posao. Na žalost, postoje i oni drugi koje ne bih ni nazvala kolegama, zbog kojih zapravo i kruže glasine i loše priče, ali oni nisu vredni pomena.  Ono što bih još jednom morala da naglasim jeste da trbušni i orijentalni ples nisu isto. Dakle, orijentalni ples potiče iz Egipta i pored tehnike se bazira na emocijama, dok je trbušni ples u stvari turski stil koji se bazira na tehnici, igra se uz perkusije ili tzv “drum solo” gde pokazuješ šta sve umeš i može se igrati na podu što u orijentalnom plesu nikako nije dozvoljeno. Postoji razlika i u kostimima gde su kostimi za trbušni ples otvoreniji i naglašavaju atribute plesačica, a Turkinjama je jako važno da budu lepe i atraktivne, što kroz ples žele posebno da istaknu pa se tako bave trbušnim plesom do, recimo, 35te godine. Zato se ja ipak bavim orijentalnim plesom jer pre svega nas uči da volimo sebe onakve kakvi jesmo i mi plešemo dokle god smo živi.

- Da li taj ples igraju samo žene ili pak i muškarci?
Naravno da ovaj ples igraju i žene i muškarci. Osnovna razlika između orijentalnog i nekog drugog plesa jeste ta što je to individualan ples, ne moramo da imamo plesnog partnera kao u mnogim plesovima. ALI to ne znači da nije i za muškarce. Postoji mnogo muških orijentalnih plesača koji opčinjuju svojim izvedbama i umećem. Priznajem da sam bila jedna od onih koja se protivila muškom orijentalnom plesu, a onda sam se susrela sa tim uživo i potpuno promenila mišljenje i stav povodom toga na šta sam zaista ponosna. Čak je jedan od mojih omiljenih plesača upravo muškarac. Postoji razlika između ženske i muške izvedbe, kao i energije. Muški pokreti su oštriji i sitniji od ženskih. Nekada se određeni pokret bolje vidi na muškarcu, a ono što publiku kupuje jeste pozitivna energija i šarm koji me kod određenih muških plesača oduševljava. Ono što moram da kažem je to da smatram da nešto prvo trebaš da vidiš, da čuješ pa tek onda donosiš zaključke i iznosiš mišljenje koje si tako stekao. Da, mi smo ipak na Balkanu  i na žalost teško nailazimo na razumevanje za umetnost poput ove, a pogotovo za muškog izvođača.

-Da li taj ples igraju i deca?
I te kako! Deca bi iz mnogo razloga trebala da se bave ovim plesom. Pre svega pomaže u držanju, hodu i pamćenju, ukorenjuje eleganciju, razvija osećaj za muziku, pokret i ritam, utemeljuje samopouzdanje. Dete se uči radu u grupi, ali i iskazivanju sopstvene ličnosti. I povrh svega, jako je lepo kada dete kroz ples upoznaje drugu kulturu i jezik.

-Šta mislite o plesu uopšteno?
Ples za mene prestavlja ljubav, sreću i način izražavanja. Spoj pokreta i osećanja, ispričana priča bez i jedne izgovorene reči. Prelepo!

- Imate li u planu da se posvetite još nekim plesovima?
Da, naravno. Želim da proširim svoje plesno znanje i pomešam sa orijentalnim (to se zovu orijentalne fuzije), pa tako povremeno obiđem neko plesno dešavanje kod nas u sklopu drugih plesova poput salse, sambe, flamenka, tanga, dancehall-a, hip-hopa, jazz baleta, itd. Trenutno ne mogu da se posvetim pohađanju časova nekog drugog plesa, ali ću se potruditi da u što skorije vreme to promenim.

 - Šta biste nam za kraj rekli o Vašim planovima za budućnost?
Planovi za budućnost su mi veliki i ne bih baš otkrivala detalje. Po prirodi sam sanjar, imam puno želja i snova za ostvariti pa idemo malo po malo. Nastaviću da radim ovo što radim, sarađivaću sa mojim plesnim kolegama, pohađati što više plesnih radionica, razvijati svoje znanje, sticati iskustvo, a sve to prenositi mojim učenicama.
Za kraj želim da sumiram i da kažem da je orijentalni ples je jednom rečju MAGIJA i preporučujem svakoj devojci/ženi, iz razloga što je to zasigurno jedan veliki plus u životu jedne ženske osobe jer “radi” i na osećanjima i na fizičkoj spremnosti. Zatim, atmosfera koja se proteže u sali dok pratimo taktove muzike i smejemo se do besvesti. Zatim onaj prelepi osecaj kada stupiš na scenu i prestaviš se ljudima (za mnoge) novim načinom izražavanja. Tu dozu euforije jednostavno želim svima da osete i zato preporučujem ovaj moj lepi, prelepi, orijentalni ples. Jednom kada to doživite shvatite da više niste isti. Meni je ovaj ples promenio život i zaista, bez preterivanja, ne znam kako sam pre toga živela. Pročisti dusu, profiltrira srce, proširi vidike, učini da sebe voliš i poštuješ, učini da je ceo svet tvoj u momentu kada to poželiš.



   Nastavljamo dalje. Uskoro neki novi tekstić :)

   Veliki pozdrav svima,

   Nina Malika

Нема коментара:

Постави коментар